NaslovnaNAJNOVIJEMit ili istina: Novi uređaji i aparati traju tačno do isteka garancije?!

Mit ili istina: Novi uređaji i aparati traju tačno do isteka garancije?!

Šta su ugrađeni nedostaci u proizvodima? U Evropi su rešili da, zbog toga, nesavesne proizvođače kazne zakonski. Kod nas nema takvog zakona, ali je rasprostranjeno mišljenje da uređaji i aparati traju tačno onoliko koliki im je rok trajanja. Pitali smo najpozvanije da nam odgovore da li je to mit ili istina.

“Kupiš jednom, traje večno”, ne tako davno reklamirali su se električni uređaji poput šporeta i frižidera. I bilo je tako, pamte stariji sugrađani.

– A ovi danas, moderni i skupi, ne znaš ni kako da ih koristiš, a garancija dve godine. I kad istekne, počnu da se kvare, pa moraš da zoveš majstora. Kad kaže koliko košta deo, pa njegove ruke, više se isplati da kupiš novo. I većina kupi. A upravo na to računaju proizvođači – priča jedan od sugrađana.

Majstor Milan Janković objasnio je slučaj na delovima programatora veš mašine, koji je ključni deo.

– Ako se taj deo pokvari, usled nekih havarija na motoru, ne ispalti se popravljati mašinu. Ploča programatora košta 13.000 dinara, motor je oko 10.000 dinara, a kada se pridoda usluga servisera dolazimo do cifre od skoro dve trećine novog uređaja – kaže majstor.

Po zakonu o zaštiti potrošača, prodavac mora da obezbedi garanciju dve godine.

Marketinški trik

Proizvođači koji žele bolje da se pozicioniraju na tržištu, daju garanciju na 5, 10, pa i 20 godina na motor ili kompresor. Ali to ima svoju cenu,  kaže Aleksandar Ilić, marketing menadžer.

– Razlika između dve, pet ili 10 godina garancije je samo momenat kada proizvođač ili određeni brend odluči da privuče više kupaca, znači da ostvari bolju prodaju tako što će im omogućiti pet godina produženu garanciju ili 10 godina garanciju na određeni deo uređaja jer time privlači kupce, povećava jačinu svog brenda i zadovoljan kupac dobija garanciju produženu uz registraciju na sajtu određenog proizvođača – ističe Ilić.

Potrošačko društvo

Masovna proizvodnja, jeftiniji materijali koji se ugrađuju i potrošačko društvo kumovali su slabijem kvalitetu robe široke potrošnje, među kojima prednjače tehnički i električni uređaji.

Sve češće se može čuti da proizvođači ugrađuju nedostatke, kaže Nikica Matanović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS).

– Ovo je prepoznato iz EU kao problem i unazad dugi niz godina se evropski parlamentarci bore za to da se unese i u zakonske propise kao novina da nemamo te takozvane programirane kvarove na uređajima. Bilo je teško izboriti se za ovo jer je proizvođački lobi prilično snažan – kaže zaštitnik potrošača Matanović.

Posle desetogodišnje kampanje protiv ugrađenih kvarova, naziru se rezultati. 

– Trebalo bi da u Evropskoj uniji počnu da se primenjuju novi propisi, posle čaga sledi i usaglašavanje naših propisa – napominju iz NOPS-a.

Cilj je da se promeni praksa “kupi, koristi, baci”

InfoPuls-podeljeno sa IZVOR

#Mit #ili #istina #Novi #uređaji #aparati #traju #tačno #isteka #garancije

POVEZANI ČLANCI

Najnovija ažuriranja