Mekdonalds, jedan od najpoznatijih i najrasprostranjenijih lanaca brze hrane na svetu, sa više od 38.000 restorana u više od 100 zemalja, u poslednjih nekoliko meseci se suočava sa ozbiljnim izazovima na nekim od svojih ključnih tržišta.
Zbog političkih tenzija i protesta koji su izbili nakon sukoba između Izraela i Hamasa u oktobru 2023. godine, mnogi ljudi na Bliskom istoku, u Kini i Indiji, bojkotuju Mekdonalds. Oni smatraju da kompanija podržava Izrael i njegovu vojnu akciju protiv palestinskih civila u pojasu Gaze, gde je poginulo više hiljada ljudi, uglavnom žena i dece.
Ovo uverenje se zasniva na činjenici da je Mekdonalds osnovan u SAD, koje su tradicionalni saveznik Izraela, kao i na navodima da je kompanija donirala novac izraelskoj vojsci ili da ima poslovne veze sa izraelskim firmama.
Zbog toga, ljudi masovno bojkotuju Mekdonalds, odbijajući da kupuju njegovu hranu, pozivajući na zatvaranje njegovih restorana, uništavajući njegove reklame i logoe, čak napadajući i njegove zaposlene i objekte.
Ove akcije imaju za cilj da izvrše pritisak na fast fud lanac da promeni svoj stav prema Izraelu i Palestini, ali i da ga kazne za njegovo, navodno, saučesništvo u ratnim zločinima.
Mekdonalds je negirao da ima bilo kakvu podršku ili vezu sa Izraelom, tvrdeći da je to dezinformacija koja se širi na društvenim mrežama i drugim medijima.
Kompanija je, takođe, istakla da je njen poslovni model zasnovan na franšizama, što znači da većina njenih restorana sarađuje sa lokalnim preduzetnicima, zapošljava lokalno stanovništvo i plaća lokalne poreze. Mekdonalds je pozvao na mir i toleranciju, i rekao da poštuje različitosti i kulture svojih kupaca i zaposlenih.
Ovi demantiji i apeli, međutim nisu uspeli da ublaže bes i nezadovoljstvo ljudi koji bojkotuju Mekdonalds. Oni smatraju da je kompanija licemerna i neiskrena, i da je njen uticaj na globalnu ekonomiju, zdravlje i životnu sredinu štetan i neodrživ. Traže da se Mekdonalds povuče sa tržišta na kojima je nepoželjan ili će se suočiti sa još većim gubicima i sankcijama.
Bojkot Mekdonalds je imao značajan uticaj na njegovo poslovanje, pa je u regiji koja obuhvata Bliski istok, Kinu i Indiju, kompanija zabeležila prvi pad prodaje u poslednje četiri godine.
Ova regija je činila 10 odsto ukupnog prihoda Mekdonaldsa u 2023. godini i bila je jedna od najbrže rastućih. Sada se Mekdonalds tamo suočava sa izazovom kako da povrati poverenje i lojalnost svojih kupaca, kao i kako da se prilagodi promenljivim političkim i društvenim okolnostima.
Glavni izvršni direktor Kris Kempžinski je prošlog meseca ocenio da kretanja na Bliskom istoku imaju „značajan poslovni uticaj” na Mekdonalds u toj regiji i nekim područjima izvan nje zbog rata, ali i „povezanih dezinformacija” o brendu.
„Učinci rata na zarade naša su najveća briga. Čini se da će ovo biti problem koji će trajati i nakon sledećeg tromesečja ili možda čak dva”, rekao je Brajan Malberi, upravnik portfolija klijenata u Zaks Investment Menadžmentu, koji drži deonice Mekdonaldsa.
Mekdonalds nije jedini zapadni brend koji je na meti bojkota i demonstracija zbog sukoba između Izraela i Hamasa. Slične kampanje su pokrenute protiv brendova Starbaks, Koka-kola, Pepsi, Nestle, Najk, Adidas i drugih.
#Masovni #bojkot #Mekdonaldsa