NaslovnaRAZONODASve manje slavnih, sve više poznatih

Sve manje slavnih, sve više poznatih

 

Ko je danas zaista slavan, ko samo poznat, a ko anoniman, tu granicu je sve teže povući. Pre desetak godina nismo ni znali za „Instagram” ili „vajber”, a danas su to glavni kanali komunikacije na kojima je sve više običnog sveta, odnosno konzumenata koji postaju poznati. Popularni jutjuberi su i oni koji se bave oblastima kao što su takozvani lajfstajl, lajf koučing, devojčice vole sve što je vezano za šminku, garderobu, a dečaci prednost daju video-igrama.

– Imamo sve više malih zvezda koji se različito zovu, internet slavne ličnosti, influenseri, sajber-zvezde, onlajn selebriti, blogerbriti, izraz nastao od reči bloger i selebriti. To su ljudi koji ne dolaze iz javne sfere, nisu bili poznati, ali postaju zahvaljujući internetu i društvenim mrežama – kaže dr Maja Vukadinović, docent na Fakultetu savremenih umetnosti.

Internet zvezde su obično vezane za neki region, ko je popularan u Kini ili Japanu nije i u ostatku sveta, naši jutjuberi su uglavnom poznati samo u našoj sredini. Ali postoje i oni koji uspevaju da pređu granicu svoje kulture i da postanu globalni fenomen.

Šveđani imaju Feliksa Arvida Ulfa Kjelberga, koga prati čak 90 miliona gejmera. Među onima koji su šire poznati je i Šejn Doson, koji istražuje „teorije zavera”, ali i život drugih jutjubera.

Instagram je kod nas postao popularan od 2015. godine, a u svetu nekoliko godina ranije. Svako ko ima tridesetak hiljada pratilaca na internet društvenoj mreži smatra se zvezdom, duže ili kraće – jedne se „pale”, druge „gase”, to je status koji brzo nastaje i još brže nestaje.

– Razvoj društvenih mreža doprineo je da nema više podele na poznate ličnosti i anonimnu publiku, sada konzumenti više nisu samo pasivni posmatrači već mogu da postanu poznati, a to će postati ako imaju zanimljiv sadržaj na internetu koji se pregleda i šeruje. Danas je jako puno ljudi uključeno u viralan svet, neko da nađe posao, neko dečka, neko devojku, neko samo želi da proda garderobu, šminku i bez želje da postane poznat – kaže dr Maja Vukadinović.

Sadržaji se razlikuju po tome kome su namenjeni, video-igre su za decu, šminkanje za devojčice, moda za devojke, naravno, najpopularnija je zabava. Tako poznati američki glumac Ešton Kučer vodi jedan takav program gde ljudi skaču s krova u bazen, sudaraju se kolima, padaju s ljuljaške na glavu i slične stvari, i to je jako gledano. Takvi snimljeni hitovi se potom razmenjuju, šalju dalje…

Naravno, ima i ozbiljnijih tema i sadržaja: kako da naučite stani jezik, programiranje, kuvanje… I saveti za bezbrižan i srećan život su rado gledani jer ljudi vole prečicom da učine nešto za sebe, pa kako bude.

Kompanije „Fejsbuk”, „Instagram”, „Jutjub” puno zarađuju, što je više korisnika i pratilaca – bolje je. Influenseri su više prisutni na „Instagramu”, a sadržaji su zaista različiti. Primera radi, nova moda je da se bogati tinejdžeri slikaju pored jahti, skupocenih kola i time privlače pažnju, postoji čak i internet profil koji je namenjen bogataškoj deci, ali postoji i internet profil o deci bogatoj znanjem kao pandan, ističe naša sagovornica.

Neko je na mreži iz sujete, neko želi nešto da proda, neko da postane poznat. Svakoga dan neko nešto postavlja na društvenu mrežu, a u poslednje vreme nastaje nastaje i fenomen takozvanih mikroinfluensera. Oni imaju manje posetilaca, ali im ljudi veruju više nego klasičnim reklamama, pa poznate kompanije podržavaju i finansiraju.

Laka zabava

Možemo zaključiti na osnovu onoga šta se dešavalo u poslednjih desetak godina i tehnoloških promena da fenomen „zvezda” stalno menja. Ko je bio popularan pre godinu dana danas nije, a ponekad je to i mnogo kraće. Više nisu samo ljudi u fokusu, već i proizvodi, ali mogu biti i životinje, posebno mačke i psi. Kada je gazda ošišao svog pomeranca i skrojio mu specifičnu frizuru ta slika je, kako se to obično kaže, „zapalila internet”. Imala je milionske preglede, a cena ovoj vrsti minijaturnih pasa skočila je na više hiljada evra. Zvezde sa estrade utrkivale su se ko će svojoj devojci da pokloni pomeranca za rođendan. Uvek se nađe nešto što bljesne, izazove „senzaciju”, a onda nestane i niko se više ne seća u ovom vremenu površnosti i lake zabave. Jedino je izvesno da tehnologija stalno napreduje, a s njom i način života i shvatanja.

Šta će biti već za dve ili tri godine, možemo samo da zamislimo, a možda i ne.

​„Zadrugu” gledaju stariji

U svetu je među najpoznatijim rijaliti ličnostima Kim Kardašijan, a ova vrsta programa je na našim televizijama od 2005. godine, kada je emitovan prvi serijal na B92. Početkom septembra započelo je emitovanje novog serijala „Zadruge”, rijaliti programi i dalje opstaju, ali naša sagovornica ističe da ovu vrstu programa gleda starija publika, dok su mladi okrenuti komunikaciji preko društvenih mreža.

– Nekada je ova vrsta programa bila gledanija jer je bila nešto novo, ali sada je uglavnom popularna samo među starijima. Možda i mlađi gledaju rijalitije, ali po uzoru na roditelje ili zato što je televizor po ceo dan upaljen. Tu se uglavnom pojavljuju uvek iste ličnosti, a mnogi od njih su bili poznati i pre nego što su ušli u rijaliti – ističe dr Maja Vukadinović.

Na mobilnom svi mobilni

Sve kvalitetniji i jeftiniji mobini telefoni imaju veliku zaslugu za porast onih koji pretražuju internet, društvene mreže. Sve je više korisnika koji pretražuju internet preko mobilnih telefona, a zabeležen je i pad poverenja u oglašavanje na „Fejsbuku” i u influensere. U prošloj godini „Instagram” je zabeležio veliki rast, a popularniji su nego ranije i platforme za dopisivanje „vajber” i „vocap”.

Prema jednom istraživanju, skoro trećina ispitanika navela je da prati omiljene brendove na društvenim mrežama. Upravo ta činjenica pomaže i kompanijama da uspostave bolje veze brendova s kupcima.

Skoro svi svetski brendovi poseduju svoj instagram profil što govori koliko je ovo moćno sredstvo za prodaju proizvoda i usluga.

Idoli s estrade

Samo pre dvadesetak godina umetnici i naučnici bili su uzor petini mladih, a danas ih svega tri procenta tinejdžera i dvadesetogodišnjaka doživljava kao idole. Najnovija istraživanja su pokazala da polovina mladih u Srbiji i nema idola ni uzora, na koje ne želi da se ugleda. Ipak, generalno, devojčice idole nalaze na estradi, a dečaci među sportistima. Istraživanje Instituta za psihologiju pokazalo je da nema nijedne ličnosti koja magnetski privlači mlade.

„Jutjub” popravlja raspoloženje

Prednost „Jutjuba” je u tome što je mesto za različite zajednice ljudi koji imaju sličan sadržaj, pa tako postoji „beauty community” s fokusom na kozmetiku i šminku. Sve popularnija je i „study community”, gde akademci dele svoje savete o učenju i uspehu na fakultetu. Postoje i grupe jutjubera koje su posvećene čitanju knjiga. Mnogi smatraju da je „Jutjub” jedina društvena mreža koja poboljšava raspoloženje korisnika jer omogućava ljudima da u mora sadržaja pronađu ono što ih zanima, a da pri tome otkriju i zajednicu drugih ljudi koji dele slična interesovanja. Ali sve veći broj jutjubera govori i o stresu s kojim se suočavaju jer pravljenje interesantnih sadržaja nije uvek lako i zabavno, naprotiv, postaje sve više stresno.

InfoPuls-podeljeno sa ⮕ IZVOR

#Sve #manje #slavnih #sve #više #poznatih

POVEZANI ČLANCI

Najnovija ažuriranja