Fejsbuk, Instagram, TikTok, Snepčet i druge društvene mreže samo su pogoršali probleme koje mladi imaju sa predstavom o svetu oko sebe, ali i sopstvenim izgledom, porede se sa drugima i teže ka često nedostižnim – i nezdravim – standardima lepote.
TikTok, koji omogućava ljudima da kreiraju i koriste kratke video zapise, prikupio je više od milijardu korisnika. Štetan sadržaj, uključujući video zapise koji promovišu sve i svašta lako kruže popularnom platformom. S obzirom da je većina korisnika TikTok-a u uzrastu do 20, 25 godina naučnici su odlučili da istraže kako takav sadržaj utiče na sliku tela mladih žena. Nova studija otkrila je da gledanje samo osam minuta TikTok sadržaja fokusiranog na dijetu, gubitak težine i vežbanje ima trenutni negativan efekat na zadovoljstvo. U istraživanju je učestvovalo 273 TikTok korisnika, devojke i žene od 18 do 28 godina. One su nasumično podeljene u dve grupe, a učesnicima prikazano je 7-8 minuta kompilacije sadržaja „pro-anoreksije” i „fitspiracije” preuzetih direktno iz TikTok-a. Ovi video snimci prikazuju mlade žene koje ograničavaju unos hrane i daju savete za vežbanje i dijetu, kao što je opisivanje svojih sokova za čišćenje za gubitak težine. Učesnici u kontrolnoj grupi gledali su 7-8 minuta kompilaciju TikTok video snimaka sa „neutralnim” sadržajem kao što su video snimci prirode, kuvanja i životinja. Koristeći seriju upitnika, zatim je meren nivo zadovoljstva slikom o sebi i svom telu i ispitani su stavovi o standardima lepote pre i nakon što su učesnici gledali TikTok sadržaj.
Obe grupe su imale smanjenje zadovoljstva sobom pre i posle gledanja video zapisa. Ali oni koji su bili izloženi sadržaju za anoreksiju imali su najveći pad zadovoljstva, doživeli povećanje internalizacije standarda lepote. Internalizacija se dešava kada neko prihvati i identifikuje se sa spoljnim standardima lepote.
Pre video eksperimenta, istraživači su postavili učesnicima neka opšta pitanja o korišćenju TikTok-a. Takođe merena je preokupacija „zdravom” ishranom.
Studija se bavila samo kratkoročnim posledicama izloženosti ovoj vrsti sadržaja na TikTok-u, a za ozbiljnije zaključke potrebno je longitudinalno istraživanje da bismo videli da li negativni efekti koje smo primetili traju tokom vremena.
„U našoj studiji, 64 odsto učesnika je izjavilo da je videlo sadržaj o ishrani na nasumičnim stranicama, a uključuju snimke koji prikazuju prejedanje, upotrebu laksativa ili prekomerno vežbanje. Paradoksalno, potraga za sadržajem koji se odnosi na telo može da učini korisnike podložnim gledanju sadržaja o neurednoj ishrani. Najvažnija stvar koju korisnici TikTok-a mogu da urade jeste da budu svesni da praćenje ili traženje bilo koje vrste sadržaja u vezi sa hranom, telom ili vežbanjem može dovesti do nenamernog izlaganja iskrivljenim idealima tela. Ograničenje vremena na TikTok-u će ograničiti izloženost, ali naši nalazi pokazuju da čak i manje od deset minuta može imati negativan efekat”, navodi Medison Blekbrn, koautor istražvanja, a prenosi Science Alert.
Kontrola i onlajn bezbednost za mlade zavisi od odgovarajuće regulative društvenih medija, a Blekbrn smatra da bez toga nije moguće izbeći razne negativne posledice korišćenja društvenih mreža.
#minuta #TikToku #ubija #devojke #pojam