Jan Koum, 48, osnivač WhatsApp-a, je još kao mladić ostao bez oca, a najveća želja u životu mu je bila da ima Porše. Danas ih ima stotinak, a deset je čak morao da proda, jer više nije imao mesta u garaži.
Odrastao u skromnim uslovima, u malom stanu u predgrađu Kijeva, u Ukrajini, sa 16 godina je sa majkom i bakom, 1992. godine, emigrirao je u Ameriku, jer su politička nestabilnost i antisemitizam dodatno otežavali njihov život.
Njegov otac je planirao da im se pridruži kasnije, ali je preminuo pre nego što je uspeo da napusti Ukrajinu.
U Americi su se suočili sa mnogim izazovima. Janova majka je radila kao bebisiterka, dok je on našao posao čistača u supermarketu kako bi pomogao porodici.
Uprkos teškoćama i izazovima, Jan je bio odlučan da uspe. Počeo je da se interesuje za kompjutersko programiranje i upisao se na Državni univerzitet San Hoze, dok je istovremeno radio kao tester za bezbednost u kompaniji Ernst & Young.
Tokom rada u ovoj kompaniji upoznao je Brajana Aktona.
(EPA/SANJEEV GUPTA)
Jan i Brajan su 2009. godine osnovali WhatsApp, aplikaciju za razmenu poruka, koja je ubrzo postala globalni fenomen.
Facebook je 2014. godine kupio WhatsApp za neverovatnih 19,3 milijarde dolara.
Danas, Jan Koum uživa u luksuznom životu. Njegovo bogatstvo se procenjuje na 13 milijardi dolara, a trenutno uživa na hrvatskoj obali, na jahti vrednoj 182 miliona evra. Luksuzna jahta opremljena je džakuzijem i heliodromom, a u ukupno osam kabina ima prostora za 15 gostiju. Osim jahti, ovaj milijarder poseduje i privatni avion i druge luksuzne nekretnine.
Kada su Koum i Akton započeli rad na WhatsApp-u, radili su iz malog stana u Mountain View-u, Kalifornija. Koum je bio toliko štedljiv da je koristio besplatne Wi-Fi mreže u kafićima i bibliotekama kako bi smanjio troškove.
Pre nego što su osnovali WhatsApp, Koum i Akton su obojica pokušali da se zaposle u Facebook-u, ali su odbijeni. Ironično, nekoliko godina kasnije, Facebook je kupio njihov WhatsApp za 19 milijardi dolara.
Koum je insistirao na tome da WhatsApp bude jednostavan i bez reklama. Čak je na svom stolu držao belešku sa natpisom „No Ads! No Games! No Gimmicks!” (Bez oglasa! Bez igrica! Bez trikova!) kako bi se stalno podsećao na ovu filozofiju.
Prvi korisnici WhatsApp-a bili su prijatelji i porodica Kouma i Aktona. Aplikacija je brzo stekla popularnost među njihovim poznanicima, da bi se ubrzo proširila širom sveta.
Kako je broj korisnika rastao, WhatsApp je često imao problema sa serverima, a Koum i Akton su često morali da rade noću kako bi rešili tehničke probleme i osigurali da aplikacija radi bez prekida.
Jan Koum je došao na ideju za WhatsApp aplikaciju iz praktičnih razloga. Sve je počelo kada je 2009. godine kupio iPhone i primetio da često propušta pozive dok je bio u teretani. To ga je frustriralo, pa je želeo da napravi aplikaciju koja bi omogućila ljudima da lako saznaju da li su njihovi prijatelji dostupni za razgovor.
Koum je zajedno sa Brajanom Aktonom počeo da razvija aplikaciju koja bi koristila internet za slanje poruka, zaobilazeći skupe SMS tarife. Njihova vizija je bila jednostavna, ali revolucionarna: aplikacija koja bi omogućila besplatnu i jednostavnu komunikaciju putem interneta.
Prvobitno, WhatsApp nije odmah postigao uspeh. Iako je aplikacija bila prihvaćena u Apple App Store-u, korisnici je nisu odmah prepoznali. Međutim, zahvaljujući jednostavnom i čistom dizajnu, WhatsApp je ubrzo počeo da privlači sve više korisnika. Do 2014. godine, aplikacija je imala više od 400 miliona korisnika širom sveta, što je privuklo pažnju velikih kompanija poput Facebook-a, koji je iste godine i kupio WhatsApp.
Tako je Koum postao jedan od najbogatijih ljudi na svetu. On je na Iksu, bivšem Tviteru, izjavio da ne voli kada ga nazivaju preduzetnikom. Istakao je da preduzetnike pokreće želja za novcem, dok je njegov cilj da stvara proizvode koji imaju stvarnu vrednost.
„Sledeća osoba koja me nazove preduzetnikom dobiće udarac u lice od mog telohranitelja”, jasno je poručio.
#Radio #kao #čistač #supermarketu #osnovao #WhatsApp #sada #jedan #najbogatijih #ljudi #svetu