NaslovnaRAZONODAVanja živi san bez obzira na sve

Vanja živi san bez obzira na sve

Tridesetdvogodišnja Vanja Marčeta prva je žena kapetan u ATR floti „Er Srbije” i ujedno prvi pilot koja je to zvanje stekla u okviru srpske nacionalne avio-kompanije. U ovoj rečenici opisana je njena poslovna pozicija, ali to nisu ni obrisi onoga šta je sve Vanja prošla da bi do laskave titule stigla. Sanjala je, bila uporna i vredna, zagledana u oca vojnog pilota koji je „razgrnuo oblake” da može da se vine do svojih visina.

Danas ona kaže, u razgovoru za „Magazin”, da su je velika ljubav i strast ka pilotskoj profesiji, kao i nesalomiva vera u sebe doveli na mesto na kojem je sada.

– Svaka žena koja se nalazi i istrajava u ovoj profesiji svim srcem voli taj posao. Profesionalni put pilota počinje upisom u Pilotsku akademiju u kojoj se stiče osnovna pilotska obuka. Ona se sastoji iz teorijske nastave, predmete polažemo u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva i praktičnog dela, odnosno letenja na jednomotornim i dvomotornim avionima, ali i polaganja letačkih ispita. Po završetku Pilotske akademije, dobija se dozvola profesionalnog pilota. Ja sam po završetku akademije stečeno znanje i veštine usavršavala obučavajući se za poseban tip aviona. Bio je to boing 737 na kojem sam i dobila svoj prvi posao u „Er Srbiji”. Prešla sam 2022. godine na mesto kopilota aviona tipa ATR 72 i tu ostala sve do kapetanske obuke po čijem završetku sam stekla zvanje kapetana – priča u dahu ova mlada žena nesalomive volje i duha, jer je mnogo rada na sebi i nadogradnje znanja potrebno da bi se s odgovornošću upravljalo avionom. Provere su stalne, na šest meseci, i zahtevaju konstantan rad na razvoju ličnosti.

Iako mnogi vide samo lepe strane letenja, s druge strane, uz sve te lepote, kao i u ostalim profesijama, postoje i neke manjkavosti. Neretko se leti noću, čime se menja dan za noć, pa san trpi. Pored toga, prioritet u kalendaru imaju poletanja, pa se često preskoče druženja, porodična okupljanja, rođendani…

Ipak, kako za sebe kaže, nekada stidljivo devojče koje mašta o letenju, pored svih prepreka i izazovnih perioda koje je morala da prođe i lekcija koje je morala da nauči, Vanja je danas srećna i ispunjena žena. Istinski voli svoj posao i svakim novim korakom u karijeri ta ljubav je veća.

– Za mene je to najlepši osećaj na svetu. Gledajući oca vojnog pilota, još u najranijem detinjstvu u meni se pojavila velika želja za letenjem. Kada sam imala pet godina, počela sam da maštam o tome da jednog dana postanem pilot. Želela sam da upišem vojnu akademiju i postanem vojni pilot, ali me je život odveo u civilno vazduhoplovstvo u kojem i dan-danas uživam. Kao dete, ali i godinama kasnije, nailazila sam na negodovanje okoline svaki put kada sam govorila o svom snu. Međutim, kako su godine prolazile, prestala sam da obraćam pažnju na sve one kojima se ne sviđa moj poziv i karijerni put. Sada u privatnom i poslovnom okruženju imam isključivo osobe koje veruju u mene i koje se raduju mom napretku u karijeri – kaže otkrivajući da je veoma važno da svako od njenih kolega ulaže dodatni  napor i pruži najbolje što zna. Upravo takvi su joj uzori, za razliku od nekih koji uplove u ovu profesiju nadajući se popularnosti i beneficijama pilotskog zanimanja.

– U kokpitu nema mesta diskriminaciji, svi smo obučeni profesionalci koji posao rade na najbolji mogući način i u skladu s tim postoji obostrano poštovanje i podrška. Kada bih morala da izdvojim omiljeni deo profesije, bio bi to pogled iz kancelarije, tačnije prizori zalazaka i izlazaka Sunca. Osim toga, odličan je osećaj biti deo nečijeg putovanja ka divnim destinacijama. Svim devojkama koje žele da se bave ovim poslom poručila bih da avion ne poznaje rod. Poznaje pilota koji ga voli. U procesu školovanja biće različitih izazova, izvesnih odricanja, prolazićete kroz različite etape učenja, ali sve je to deo ličnog i profesionalnog rasta i osnažiće vam karakter. Negativnih komentara će biti uvek. Biće i onih koji će vam govoriti da nešto ne umete ili da nešto ne možete. Tada je najbitnije da budete nežne prema sebi, jer samo vi postavljate svoje granice. Kada postoji ljubav prema nečemu i vera u sebe, oblaci se raščiste i otvori se put ka uspehu. Naučite da se ne osvrćete na komentare, već gledajte samo napred u svoj san.

Žene lete i preko pola planete

 „Imenovanje u zvanje kapetana je prekretnica u životu svakog pilota, smatra se krunom karijere i ostvarenjem životnog sna. Velika mi je čast što sam kapetan upravo srpske nacionalne avio-kompanije”, rekla je Marčeta koja je prva žena pilot koja je neophodne obuke za sticanje zvanja kapetana obavila u okviru nacionalne avio-kompanije iza koje je 97 godina postojanja.

U pilotskoj kabini „Er Srbije” na pozicijama kapetana i kopilota sve češće se nalaze žene. Nakon uspešno završene višemesečne obuke, pilot Nitu Rakić, koja je do sada upravljala avionima iz porodice erbas A320, nedavno je stekla zvanje kapetana širokotrupnog aviona tipa erbas A330-200. Na taj način, Nitu je postala prva žena kapetan u dugolinijskom saobraćaju „Er Srbije”.

Prva žena na poziciji kapetana na uskotrupnim avionima tipa erbas A319 i A320 srpske nacionalne avio-kompanija bila je Vesna Aleksić, koja je u „Er Srbiju” došla krajem 2016. godine. Ona je danas, kako navode u ovoj kompaniji, menadžer erbas flote i kapetan-instruktor linijske obuke. Domaća avio-kompanija u letačkoj posadi ima još šest žena – na erbas avionima je sedam žena, dok su u ATR floti njih dve. U kabinskoj posadi zaposleno je više od tri stotine, a od ukupnog broja zaposlenih, u srpskoj nacionalnoj avio-kompaniji 50,69 odsto čine žene.

InfoPuls-podeljeno sa ⮕ IZVOR

#Vanja #živi #san #bez #obzira #sve

POVEZANI ČLANCI

Najnovija ažuriranja