NaslovnaRAZONODAKafa utiče na povećano trošenje novca prilikom kupovine

Kafa utiče na povećano trošenje novca prilikom kupovine

Užurbani tempo modernog života mnogima od nas ne ostavlja mnogo vremena za opuštanje. Jedan od najčešćih rituala kojim pokušavamo da podignemo energiju i poboljšamo raspoloženje jeste ispijanje kafe. Bez obzira na to da li uživate u mirisnoj šoljici crnog napitka kod kuće ili u omiljenom kafiću, kafa je postala nezaobilazni deo svakodnevnice.

Britansko psihološko društvo (BPS), međutim, nedavno je upozorilo na neočekivanu opasnost koju kafa može predstavljati za vaš novčanik – naročito ako je pijete neposredno pre nego što krenete u šoping.

Prema rezultatima istraživanja koje je sproveo tim psihologa i koje je podržano od strane BPS-a, kofein može značajno da poveća impulsivnost, što dovodi do nepromišljenih odluka tokom kupovine.

Naime, istraživači su otkrili da konzumiranje kofeina neposredno pre kupovine može izazvati sklonost ka kupovini nepotrebnih stvari, pa čak i luksuznih predmeta, koji inače ne bi bili na vašem spisku. Ova povezanost između kofeina i impulsivnog ponašanja dovela je do zaključka da bi ljubitelji kafe trebalo da budu posebno oprezni prilikom kupovine nakon konzumiranja svog omiljenog napitka.


Kofein je poznat po svom stimulativnom dejstvu na centralni nervni sistem, ali njegova uloga u donošenju impulsivnih odluka naučnicima postaje sve jasnija. Kada unosite kofein, on blokira adenozin, neurotransmiter koji utiče na opuštanje i pospanost, istovremeno povećavajući nivoe dopamina i norepinefrina u mozgu. Ovaj efekat vas čini budnijim i energičnijim, ali istovremeno može da smanji vašu sposobnost racionalnog donošenja odluka.

Zbog toga su ljudi koji su pod uticajem kofeina skloniji da donose brze, ali ne uvek dobro promišljene odluke. Iako ova stimulacija može da bude korisna u situacijama kada su potrebni povećana pažnja i fokus, ona može da postane problem kada se nađete u prodavnici, suočeni sa mnoštvom proizvoda koji privlače vašu pažnju.

Studija je obuhvatila grupu od nekoliko stotina učesnika, od kojih je jedna polovina konzumirala kofein pre kupovine, dok je druga polovina konzumirala bezkofeinske napitke. Rezultati su pokazali da su ispitanici koji su konzumirali kofein potrošili u proseku 30 odsto više novca od onih koji nisu. Osim toga, kofeinska grupa je pokazala veći interes za luksuzne i impulsivne kupovine, poput tehnoloških uređaja, modnih dodataka i proizvoda koji im nisu bili nužno potrebni.

BPS se poziva i na studiju iz 2022. koja je sprovela nekoliko eksperimenata kako bi razumela kako kofein utiče na ponašanje prilikom kupovine. Ovo istraživanje sprovedeno je u raznim prodavnicama u više zemalja, a svim kupcima ponuđeno je besplatno 50 mililitara espreso kafe.

Naučnici su otkrili da je ispijanje ove male količine povezano sa povećanim brojem kupljenih artikala i većom ukupnom potrošnjom novca. Oni koji su pili kofein, takođe, verovatnije su birali „hedonističke proizvode” povezane sa užitkom, poput kokica s puterom i čokolade. Ovakvo ponašanje pripisano je povećanom „energetskom uzbuđenju”, pod uticajem stimulirajućih učinaka kofeina.

„Oni koji su pili kofein izjavili su da se osećaju uzbuđenije, a kad smo uzbuđeni, skloni smo da budemo impulsivniji”, objavili su psiholozi.


(Freepik)

Kako se odupreti impulsivnoj kupovini

Iako nije neophodno da se potpuno odreknete kafe pre kupovine, važno je da budete svesni njenog uticaja na vašu sposobnost da donosite racionalne odluke.

Da biste izbegli nepotrebne troškove, planirajte kupovinu unapred: napravite spisak pre nego što krenete u kupovinu i držite se njega. Na taj način smanjićete mogućnost impulsivne kupovine.

Ako planirate ozbiljnu kupovinu, najbolje bi bilo da pokušate da izbegnete unošenje kofeina barem nekoliko sati pre odlaska u prodavnicu.

Ako se nađete u iskušenju da kupite nešto što niste planirali, napravite kratku pauzu i razmislite o tome da li vam taj predmet zaista treba.

InfoPuls-podeljeno sa ⮕ IZVOR

#Kafa #utiče #povećano #trošenje #novca #prilikom #kupovine

POVEZANI ČLANCI

Najnovija ažuriranja