U prethodne dve decenije u Beogradu sam bio mnogo puta, a u poslednje vreme s radošću primećujem veliku razliku i revolucionarne promene u izgledu i životu grada. Kada sam prvi put došao, bio je to oronuli i ponegde razrušeni velegrad koji je pretrpeo teška vremena. To se videlo na zdanjima, po ljudima i u životu na svakom koraku. Danas, ovo je jedna moderan grad sa aktivnim umetničkim životom kao retko gde. Plod toga je i moja prva samostalna izložba kod vas”, rekao je jedan do najistaknutijih vajara današnjice Ričard Dikon u razgovoru za „Magazin” nakon otvaranja izložbe u galeriji DOTS na dorćolskom Donjem Kalemegdanu.
Za ovaj deo grada je, kaže, posebno vezan jer je najčešće dolazio kada je sa Mrđanom Bajićem izrađivao skulpturu „Odande dovde”, postavljenu 2019. na kalemegdanskom pešačkom mostu. Poziv za zajednički rad prihvatio je smatrajući naš glavni grad, kako se izrazio, „savršeno građenim počev od osnove – tvrđave na ušću dveju reka”. Držao je ovde i radionice kroz koje je prošlo mnogo studenata, od kojih su se neki, dok smo razgovarali, skoro otimali sa nama za reč sa umetnikom. Takođe, učestvovao je na grupnim izložbama i govorio o knjigama na promocijama. Bio je uvek drag gost. Kaže da mu je zato posebno bilo važno da ovoga puta, na velikoj izložbi, dočeka poštovaoce svoga rada u Beogradu. A bilo ih je mnogo i teško smo se do autora progurali. Sa radošću je prihvatio da priča o Beogradu, dok su sevali su blicevi oko slika, ali i skulptura od drveta.
„Svi radovi koje sam hteo da poklonim beogradskoj publici su novi. Neke drvene skulpture su nastale od delova koje sam već imao. Keramičke radove, takođe, dosad nisam prikazao pred publikom. Glavna ideja mi je da predstavim nove smernice u svom radu, pre svega dela nastala od otisaka na poliestru, izložena na zidovima. Beogradskoj publici sam poklonio privilegiju da se prva susretne sa radovima koji su nastali u uslovima pandemije korone i tadašnjeg vraćanja sopstvenim resursima i počecima. O tome govore i kompozicije stvorene u eksperimentima tokom sečenja drveta, iz ciklusa U šumi. Sve do ciklusa talasastih površina koje reflektuju umetničko razmišljanje na temu otisaka ljudskog stopala, u ciklusu Hod”, rekao nam je o izložbi.
U toku karijere, Dikon je kao skulptor postao prepoznatljiv po upotrebi različitih materijala, od laminiranog drveta, karbonata i tkanine do gline i kombinovanja raznih organskih formi. Smelost u umetničkom eksperimentu i osoben crtež je konstanta u njegovom radu, objasnila je istoričarka umetnosti Jasmina Čubrilo u katalogu.
„Beograd je uvek bio naklonjen umetnicima iz Britanije koje, pak, iskreno i oduvek fasciniraju ćevap i merak sa skadarlijske kaldrme”, objasnio je gužvu i graju na izložbi kojoj su prisustvovali i britanski umetnici i zvaničnici.
#Savršeno #građeni #Kalemegdan