Nagradu “Prosvetitelj” za izuzetnog učitelja u Srbiji za 2024. godinu dobila je Tamara Ostojić Gregus, učiteljica OŠ “Veljko Vlahović” u Novom Sadu. To je škola sa malo đaka i mnogo entuzijazma.
Baš u jednoj takvoj školi u novosadskom naselju Šangaj, već 10 godina radi jedna veoma voljena učiteljica.
“Kad smo tužni ona nas uteši, kad smo besni ona ugasi taj bes”, tako govori jedan đak o voljenoj učiteljici, koju ostala deca opisuju kao “uvek razigranu i lepo raspoloženu”.
Njen način rada je drugačiji. Njeni časovi su dinamični, interaktivni, zanimljivi. Zbog metoda koje koristi ove godine osvojila je nastavničku nagradu “Prosvetitelj” za izuzetnog učitelja u Srbiji.
Ne samo u nastavi, učiteljica Tamara Ostojić Gregus izuzetna je u svemu što radi. Posle časova sa učenicima vežba jogu, vodi ih u muzeje i galerije, a sa jednom generacijom je čak kampovala u školskom dvorištu. U slobodno vreme vodi školsku redakciju, drži časove pripreme za školu i veliki je inicijator mnogih pozitivnih promena u svojoj zajednici. Ovo je priča o njenom uspehu.
U trci za prvu nastavničku nagradu u Srbiji ovu učiteljicu podržali su svi, roditelji, đaci, kolege, prijatelji i porodica. Nominovale su je sugrađanke iz udruženja “Osnažene”, a priznanje su dobili oni koji svojim radom, entuzijazmom i inovativnim pristupima ostavljaju neizbrisiv trag u životima svojih učenika.
“Kriterijumi su bili da predstavimo svoju osnovnu filozofiju, svoj učiteljski put, svoje inovativne metode rada, kako izgleda jedan naš nastavni dan, da predstavimo neke nagrade kao i uticaj na zajednicu, koliko je naš uticaj na zajednicu u kojoj mi radimo. Tako sam ja došla do finala. Zamislite koliko je iznenađenje bilo kad sam bila u polufinalu, a zamislite ovo. Već sam bila na vrhu planine, a onda sam lansirana u svemir”, prisetila se Tamara Ostojić Gregus.
Nagrada “Prosvetitelj” ove godine dodeljena je prvi put. Nastala je na inicijativu Aleksandra Kavčića, a ideja se da se nagradi trud i posvećenost profesiji. Na konkurs se prijavilo više od 1.000 nastavnika iz cele Srbije, a dodela nagrade održana je u Srpskoj akademiji nauka i umetnosti (SANU).
“Bilo je jako svečano dostojanstveno. Nešto na šta se mi prosvetni radnici nismo navikli. mi volimo svečanosti, obično se one dešavaju tokom dana škole. Međutim ovo je bio prvi put da sam ja izašla iz svoje učionice, iz svog grada i otišla u glavni grad i to ni manje ni više nego u SANU. Sama ta zgrada vas čini važnim i zaista to mesto održavanja je podiglo vrednost nagrade, a u stvari svi kažu da smo to i zaslužili”, ističe učiteljica.
Privatna arhiva
Njena koleginica Branislava Šakić dodaje da se podrazumevalo da će ta nagrada kad-tad doći u ruke ove posvećene učiteljice.
“Tamara oduvek radi ovako i dok nije imala priznanje ona je radila na isti način. Kada imate nekog takvog u kolektivu ko je dobio prestižnu nagradu onda ste i vi inspirisani da budete bolji i da radite bolje i da se trudite da postignete nešto više”, ističe nastavnica srpskog jezika.
Nastavnica Milena Butulija dodaje da se pobeda proslavila na razne načine, ali najviše iskrenim emocijama i zagrljajima što u njihovom kolektivu, kako sama kaže, ne manjka.
“Neka zvezdica je zasjala, očito da je ove godine moja zvezda zasjala i želim da nastavnicima češće malo sijaju te zvezdice tako da ja imam plan koga ću da nominujem sledeće godine i volela bih da ova nastavnička nagrada zaživi i da zaista pokažemo i dokažemo da su nastavnici važni i da uverimo one koji samo kažu da su važni da u to poveruju”, istakla je dobitnica nagrade.
Tamara dodaje da joj ova nagrada predstavlja jednu ogromnu potvrdu, koja joj daje vetar u leđa da uradi još nešto više i da bude što bolji model svojim učenicima i svojoj, kako je rekla, “kućnoj deci”.
Veoma važan krug, promenljiv raspored sedenja i veseli petak
Njen princip je da đacima prenese gradivo tako da im bude razumljivo i zanimljivo. Primera radi, ako iz prirode i društva deca uče o životinjama Srbije, onda su životinje tema i u srpskom jeziku, a na likovnom će ih praviti od plastelina.
“Mi u ovoj školi imamo dovoljno vremena jer imamo mali broj đaka da ih čujemo. I to je naša privilegija. Evo recimo danas su nam životinje Srbije u fokusu i ceo dan je podređen tim životinjama. Deci to se čini kao igra a u stvari puno toga nauče”, objašnjava Tamara.
Jedan učenik, Miloš Tenji predstavio je i “Veoma važno mesto”. Iako mnogima to deluje kao običan kolut na podu, đaci vrlo dobro znaju da kada stanu u taj krug nešto moraju da predstave. Osim Veoma važnog kruga, ovde postoji još jedno pravilo – raspored sedenja u ovoj učionici svake nedelje je drugačiji.
“Ponedeljkom ja dođem malo ranije i svakom na klupu napišem ceduljicu gde će da sedi. oni dolaze, bezpogovorno sedaju na svoje mesto i tada saznaju s kim će da sede. natasva teče a njihov zadatak je da u okviru svoje grupe sarađuju i pomažu jedni drugima”, podvlači učiteljica.
Njen učenik dodaje je petkom dozvoljeno deci da sete kako sami hoće, pa su taj dan prozvali veselim petkom.
“To što oni menjaju mesta i to je veština koju treba da nauče da mi ne biramo s kim ćemo raditi ali biramo da li ćemo da sarađujemo i uvek možemo da nađemo jezik zajednički i to su stvari koje malim gestovima se trudim da oni nauče nešto što će im koristiti u životu”, objašnjava Tamara.
Privatna arhiva
Maskenbali, predstave, izleti, pa čak i kampovanje u dvorištu škole. Kod ove učiteljice sve je moguće i nikad nije dosadno.
Na pitanje da li je klasična nastava prevaziđena, učiteljica podvlači da to nije slučaj.
“Postoje nastavne jedinice koje zahtevaju klasičnu nastavu. mi treba da oslušnemo šta je to u datom trenutku što će biti najbolje za decu. prvi časovi su posvećeni klasičnoj nastavi a onda kasnije kako koncentracija opada onda na red dolazi nešto drugačije. ono što mi konzumiramo je fizičko vaspitanje prvi čas. mi često kažemo razgibavanje Beograd glavni gradi razgibavamo se. nipošto se nećemo odreći ni tradiocnalne nastave ono što je dobro ne treba menjati, ali ne treba se držati jednog”, ističe ona.
Upitana da li su ocene pokazatelj uspešno usvojenog gradiva, učiteljica ističe da ocene mogu biti dobar pokazatelj ali ne garantuju uspeh u životu
“Oni da bi nešto naučili oni to treba da primene. Tako da je to ono što bih istakla. ako oni znanje primene i znaju da to primene u životu a ponekad i na kontrolnom onda je to jedna petica”, kaže Tamara.
Dodaje da ne bi primila ovu nagradu da nije imala podršku svojih đaka, kolega, direktore i svoje porodice.
Euronews
Na pitanje šta je našla u ovoj školi što nije u osam prethodnih izuzetna učiteljica ističe:
“Prvenstveno u ovoj školi ima malo đaka, što je za mene prednost jer možemo svakom đaku malo više da se posvetimo. druga stvar je to što ova škola radi samo pre podne pa je kvalitet nastave mnogo bolji, kolektiv kolege su fantastične, zaista su svestrani, imamo pisaca, slikara, muzičara u našem kolektivu. I samo naselje koje je fizički odvojeno od Novog sada, u njemu žive ljudi različitog socijalnog statusa, tako da samo mi jedna velika bogata i šarena zajednica”.
Popodnevna joga
Nakon nastave, svake srede ova učiteljica deci drži časove joge. Ova škola nastoji da deci pruži pregršt vannastavnih aktivnosti, a svako od njih bira u čemu želi da učestvuje.
“Joga je nešto čime se ja bavim u slobodno vreme i onda smo zajedno sa svojom instruktorom prilagodim, to su vežbe mirnog toka koje se razlikuju od vežbi na fizičkom i prilagodili smo ih dečjoj mašti, prilagodili i malo smo se umirili, tako da je ta aktivnost dočekana sa velikim oduševljenjem, mi smo je na početku nazvali kreativno i zdravo življenje što ono u stvari i jeste ali imamo i tu slobodnu igru koja je deci neophodna naročito u današnje vreme”, podvlači Ostojić Gregus
Prvenstvena ideja je bila predložiti roditeljima program u okviru kog deca slobodno vreme provode u školi, na bezbednom mestu sa poznatim ljudima i da radimo ono što je dobro za njihov rast i razvoj.
“Mislim da je to pravi način od malih nogu učiti decu da imaju osećaj za fizički pokret i koliko je to važno”, rekla je Danijela Ignjatić, nastavnica fizičkog i zdravstvenog vaspitanja.
Euronews
Tamara najvećom nagradom smatra podršku kolektiva, koji pristaju na njene predloge i raduju se njenom uspehu.
“U svakom razgovoru sa njom(Tamarom), u svakom radu vidi se ta njena ljubav prema poslu, posvećenost. uvek ima neku novu ideju, nešto što je nesvakidašnje, neviđeno, uvek imate šta da naučite od nje, takva je i kao čovek”, kaže nastavnica Šakić.
Školska redakcija
Sve što njene kolege i učenici ove škole urade tokom jedne nedelje, Tamara i njeni đaci pretvore u vesti na sastancima školske redakcije. Na kraju nedelje ove vesti budu objavljene sa Fejsbuk stranici škole.
“Mi snimamo školske vesti da bi svi videli šta mi radimo tokom ove sedmice”, rekla je učenica Lina Ahmetović i dodala je da kad poraste želi da postane novinarka.
Direktorka škole Ljubica Grubać kaže da je Tamari jako važno da su njeni učenici srećni.
“Bez obzira šta oni rade, da li se igraju, uče novo gradivo i to je nepogrešiv princip što zaista garantuje uspeh i izvlači iz svakog pojedinca maksimum i to je jedna od posebnosti koje ima Tamara pored mnogih drugih”, kaže Grubać
#Priča #Tamari #Ostojić #Gregus #učiteljici #koja #ima #drugačiji #pristup #nastavi