Umetnički opus Klesa Oldenburga je rehabilitacija trivijalnih objekata koje u svakodnevici gotovo i ne primećujemo, ali kada ih nema ostajemo zatečeni i izgubljeni.
Kašika s trešnjom ili most preko vode? Krajnje obična razglednica grada poslužila je umetniku da izmašta jednu drugačiju panoramu naselja nad kojom ćemo se prvo začuditi, zatim je odbaciti kao besmislicu, da bismo se na kraju zapitali: „Zašto da ne?”
Most jeste tu da premosti reku i da ljudi pređu s jedne obale na drugu, ali zar on obavezno mora biti samo u obliku grede oslonjene na stubove?
„Ja sam za umetnost koja će biti nešto drugo od one osuđene da visi po muzejima ili da čami na postamentima galerija. Ja sam za umetnost koja će krasiti benzinske pumpe i asfaltne trake kojima se krećemo neumitno osuđeni na tananu nit koja lebdi između života i smrti – kao akrobate na konopcu iznad ponora. Ja sam za umetnost koja slavi odbačene stvari kojih se tako lako odričemo, a koje su uvek spremne da nam služe – bezuslovno”, govorio je umetnik. Oldenburgov svet stvari je bizarna kombinacija trivijalnih objekata, korišćenih pa zaboravljenih ili odbačenih, koje u svakodnevnoj rutini i ne primećujemo (ali kad ih nema ostajemo bez reči i bespomoćni), i šire – životne okoline. Ti se objekti mogu transformisati u umetničko delo ukoliko ih umetnik (za razliku od običnih smrtnika) prepozna, kako u značenju, tako i u vizuelnom smislu.
Oldenburg im ponekad daje atribute živih bića, oni u njegovim delima često prolaze kroz transformacije od jedre mladosti do urušene starosti, respektujući pritom samu suštinu života.
Umetnik je u svojoj ranoj fazi koristio obične razglednice, slike iz novina i časopisa, reprodukcije, na njima je intervenisao na način koji je budio interesovanja. Kašika s trešnjom je jednoj monotonoj panorami grada dala snažan pečat ekskluzivnosti.
Kles Oldenburg, američki umetnik švedskog porekla, rođen je 1929. godine u Stokholmu. Otac mu je bio diplomata, dok se majka bavila spiritualizmom. Kad je imao sedam godina preselio se s porodicom u Čikago, SAD, gde je njegov otac radio kao konzul. Između 1946. i 1950. studira umetnost na Univerzitetu Jejl, a u periodu od 1951. do 1954. nastavlja usavršavanje kroz studije na Umetničkom institutu u Čikagu. Godine 1956. odlazi u Njujork, gde započinje samostalnu umetničku karijeru, a četiri godine kasnije kreira više verzija raznih predmeta od različitih materijala, koristeći tekstil ili vinil na maestralan način, dajući formama običnih predmeta neočekivane izglede i potpuno nova značenja, ponekad komična, ponekad samo vesela. Objavljuje svoje umetničke stavove u publikaciji „The Street”. Bavi se performansom, a 1961. izlaže značajnu grupu radova pod zajedničkim imenom „The Store”, koristeći karton, novinski papir, tekstil i naročito vinil. Njegova koncepcija obuhvata „čvrste forme” od kartona, „meke verzije” od vinila i „nevidljive verzije” od tkanine. Godine 1962. izlaže svoje čuvene „meke forme” od vinila u obliku neobičnih skulptura u „Zelenoj galeriji”. Od 1967. počinje saradnju, zajedničko kreiranje i izlaganje sa svojom suprugom, danskom galeristkinjom i umetnicom Kosje van Brugen. Zatim se seli u Los Anđeles, gde 1969. razvija novi umetnički trend „Sistem ikonografije”. Godine 1977. izlaže svoje radove u Stedelijk muzeju u Amsterdamu, a 1986. izlaže u Muzeju Gugenhajm u Njujorku. Između 1994. i 1999. njegova dela mogla su da se vide u Nacionalnoj galeriji umetnosti u Vašingtonu. U Muzeju umetnosti u Veneciji izlagao je svoja dela 1999, a 2002. bračni par Oldenburg organizovao je veliku izložbu u Metropoliten muzeju moderne umetnosti u Njujorku. Kles Oldenburg preminuo je u Njujorku 2022. godine.
Arh. Radmila Milosavljević
www.dopisna-skola-ambijent.rs
#Rehabilitacija #trivijalnosti