NaslovnaNAJNOVIJE"Novosti" sa neimarima uoči otvarnja nove zgrade Železničke stanice

“Novosti” sa neimarima uoči otvarnja nove zgrade Železničke stanice


SAN građana Srbije o izgradnji moderne glavne zgrade na železničkoj stanici Beograd centar, poznatoj kao “Prokop”, po delu grada na kom se nalazi, konačno će postati java u petak, kada je predviđeno svečano otvaranje.

Radovi na unutrašnjosti stanice u Beogradu , Foto Nikola Skenderija

Na 5.600 kvadrata, putnici će imati maksimalan komfor i udobnost, liftovi i pokretne stepenice vodiće ih do svakog perona, a brojni pultovi za razne vrste usluga i šalteri, učiniće da protok ljudi bude sličan aerodromskom. Radovi na izgradnji kapitalnog projekta za našu zemlju su pri samom kraju, a oko 100 radnika radi na poslednjim pripremama pred presecanje vrpce.

Reporteri “Novosti” posetili su ovo gradilište i zatekli veliki broj neimara koji “glancaju” prostor ispod Maleškog brda, kako bi uskoro sve bilo pod konac. Spoljašnji plato ispred same zgrade je popločan, ulazni hol sređen po svetskim standardima, a unutrašnjost podseća na zgrade najvećih svetskih aerodroma. Putnici će u ovom objektu imati zasebne dolazne i odlazne ulaze i izlaze, što do sada nije bio slučaj.

– Sve aktivnosti vode ka tome da 20. oktobra, kako je to najavio i predsednik Aleksandar Vučić, železnička stanice počne da radi – kaže za “Novosti” Nenad Stanisavljević iz “Infrastruktura železnice Srbije”.


Bivši koncept prevaziđen

BIVŠA glavna zgrada železnice u centru prestonice, koja je prestala da radi 2018. godine, više nije ispunjavala uslove modernog železničkog prevoza putnika – podseća Stanisavljević. – Stručnjaci smatraju da je koncept železničke stanice koja je čeona, a to je stara železnička stanica u Beogradu, gde su vozovi dolazili i praktično se okretali, pa se vraćali, prevaziđen.

– Sada imamo prolaznu stanicu kroz Beograd centar koja je napravljena po uzoru i principu na sve najkvalitetnije i najefikasnije železničke stanice u Evropi. Ona ispunjava sve uslove funkcionalnosti.

– Radovi na ovom objektu počeli su jula prošle godine i evo, za nešto više od godinu dana, ovaj velelepni objekat biće u potpunosti završen. Na taj način će priča o “Prokopu” kao glavnoj železničkoj stanici nakon 50 godina, napokon, biti završena, a čitav beogradski železnički čvor stavljen u punu funkciju.

Osim klasičnog stepeništa, ugrađeni eskalatori za perone , Foto Nikola Skenderija

Posle puštanja u rad, peronima će se pristupati iz stanične zgrade prolaskom kroz automatizovane kontrolne barijere, gde će putnici očitavati svoje karte i dalje centralnim hodnikom birati željeni peron. U samoj zgradi napravljene su dve pozicije za vertikalnu komunikaciju sa peronima, a u tu svrhu su pored klasičnog stepeništa ugrađeni liftovi i pokretne stepenice za svaki peron.

Sam Beograd centar je već pet godina glavna železnička stanica u prestonici. Od 2018. godine “Prokop” je dokazao da u saobraćajnom smislu zadovoljava sve potrebe putnika i korisnika usluga. Danas ovuda prođe oko 300 vozova dnevno, što je zaista veliki broj kompozicija. Ploča na “Prokopu”, odnosno čuvena “Kota 105”, morala je da bude povećana za čak 50.000 kvadrata, pre nego što su počeli radovi na zgradi, prvenstveno zbog nosivosti.

Po svom obimu, monumentalnosti, ali i kapacitetu, ova stanica ne samo da će biti jedna od najboljih u regionu, nego i šire.

U okviru stanice postavljeno je osam šaltera za prodaju karata. One će se prodavati i na postavljenim samouslužnim automatima, a za sve informacije putnicima će biti dostupan i poseban info-pult “Srbija voza”. Uslužni i maloprodajni lokali pokrivaju 800 kvadrata prostora, ima ih ukupno 14, od čega je 12 planirano za komercijalne delatnosti, dok su dva namenjena za ambulantu i za potrebe TO Beograd. Tu bi trebalo da se nađu kafe, restoran, pekara, apoteka, novinarnica, rentakar… U centralnom delu objekta planirana je otvorena čekaonica za putnike i njihovu pratnju. Železničko osoblje takođe će imati mnogo bolje uslove nego ranije.

Iz “Srbija voza” ističu da su njihovi prihodi od prodaje karata najveći u istoriji, što dovoljno govori, posebno na relaciji između dva najveća srpska grada, Beograda i Novog Sada.

Posle “većanja” koje je trajalo od 1971. godine, 3. septembra 1976. godine, u Ulici Stjepana Filipovića na skroman način obeležen je početak radova na “Prokopu”, što su “Večernje novosti” tada zabeležile na naslovnoj strani. Međutim, posle mnogo peripetija, kriza, sankcija, bombardovanja i obustava iz raznih razloga, prvi deo stanice Beograd centar otvoren je tek u januaru 2016. godine, odnosno, posle 40 godina nastavljena je njena izgradnja.


Foto V. N.

U prethodnih sedam godina država je izdvajala veća sredstva za uređenje koloseka i ploče iznad “Prokopa”, da bi i stanična zgrada konačno došla na red. Vlada Srbije je za izgradnju stanične zgrade sklopila javno-privatno partnerstvo, a ugovor je potpisan sa kompanijom “PSP Farman”, počela je dugo očekivana izgradnja stanične zgrade u okviru kompleksa železničke stanice Beograd centar.

Poslednji glanc pred svečanost zakazanu za 20. oktobar, Foto Nikola Skenderija

Kada se završi izgradnja stanične zgrade, privatni investitor će na susednim parcelama graditi poslovne i komercijalne sadržaje. Nakon izgradnje, železnički deo kompleksa sa pripadajućim parkingom postaće isključiva svojina Republike Srbije. Uostalom, da bi železnica mogla da se modernizuje, potrebna je strateška odluka države i finansijska stabilnost.

Radovi se nastavljaju

POSLE završetka stanične zgrade, neimare na “Prokopu” očekuje još posla. Potrebno je završiti građevinske radove i opremanje prvog i drugog koloseka, kao i dodatna parking-mesta. Takođe, zbog bolje povezanosti biće urađen i saobraćajni prilaz sa auto-puta Beograd-Niš, ali radovi neće početi pre sledeće godine.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Izvor
#Novosti #neimarima #uoči #otvarnja #nove #zgrade #Železničke #stanice, Prompt

POVEZANI ČLANCI

Najnovija ažuriranja