NaslovnaBIZNISPoslovna simfonija

Poslovna simfonija

Poslovna simfonija

Piše: Vedran Ivanković, stručnjak za komunikacije

Proces pravi strukturu. Struktura pravi organizaciju. Za to su potrebni i strpljenje i disciplina.

Čini se da dosta ljudi koji rade u nekim većim organizacijama meša procese i procedure. Neretko kada treba da se odbrane od nekog posla kažu nije po proceduri. Proces je obrnuta priča. Kad mislimo na proces kažemo ko, šta i kada treba da radi i na koji način. Kako da izveštava ili kako da neka radnja bude automatizovana i ubrzana. Sportski tim ili još bolje fast food kao koncept je dobar primer za to. Osnivači Mekdonaldsa osmislili su proces kako da kupci brzo dobiju svoje obroke. Tačno se znalo ko šta radi, što bi rekao naš narod. Zaposlenima su bukvalno, kažu predanja pretočena u knjigu i film, crtali korake na podu kuda i kako treba da se kreću da bi napravili jedan hamburger. Dobili smo organizaciju, a ostalo je legenda.

Utisak je da su fokus i strpljenje ključne osobine koje često dovode do uspeha u različitim aspektima života. Tražeći informacije da potkrepe tu tvrdnju, naišao sam na nekoliko istraživanja. Jedno, sprovedeno na Univerzitetu Stanford, obrađivalo je vezu između fokusa i uspeha. Učesnici su bili podvrgnuti raznim zadacima za testiranje njihovog fokusa i koncentracije. Rezultati su pokazali da su osobe sa većom sposobnošću fokusa ostvarile bolje rezultate u školovanju, poslovima i drugim sferama života. Na primer, učesnici koji su pokazali visok stepen fokusa na zadacima iz matematike i rešavali ih sa pažnjom ostvarili su prosečno 15 odsto bolje rezultate na testovima u odnosu na one koji su bili manje fokusirani. Ovi rezultati ukazuju na to da sposobnost održavanja visokog nivoa fokusa može direktno da utiče na postizanje boljih rezultata u obrazovanju i radu.

Strpljenje takođe igra ključnu ulogu u postizanju dugoročnih ciljeva. Sledi još jedna potvrda za to u brojkama. Studija sprovedena na Univerzitetu Harvard proučavala je dugoročne efekte strpljenja. Ispitanike su „mučili” nizom testova koji su merili njihovu sposobnost odgađanja zadovoljstva i čekanja dugoročnih nagrada. Rezultati su pokazali da su oni koji su ispoljili veći stepen strpljenja, a time i veću volju da odlože trenutno zadovoljstvo radi buduće koristi, ostvarili viši stepen obrazovanja, kasnije to je moglo da znači i veće prihode i veći nivo zadovoljstva životom. Na primer, učesnici koji su bili spremni da čekaju na veće nagrade umesto da se zadovolje manjim, trenutnim koristima ostvarili su prosečno 20 odsto više prihoda tokom pet godina u poređenju sa onima koji su bili manje strpljivi.

Sve što je pomenuto u suprotnosti je sa informacijama koje su u vezi sa trajanjem pažnje. Poslednja merenja kažu da je pažnja ljudi, kada je neki post na društvenim mrežama u pitanju, tridesetak sekundi. Ako u tom sitnom intervalu vremena neki brend nije upecao svog kupca – ode voz. Možda treba razmisliti o vremenu provedenom na mrežama i smisliti kako pametnije da se potroši. Recimo, čitajući neki dobar poslovni magazin.

Dolazimo opet do magičnih 30 sekundi, ali u drugom kontekstu. U svetu komunikacija i marketinga, fokus i strpljenje su ključni za postizanje uspešnih dugoročnih rezultata. Te osobine igraju važnu ulogu u stvaranju brendova, privlačenju klijenata i održavanju uspešnih marketinških kampanja.

Efikasne marketinške kampanje zahtevaju precizno usmeravanje prema ciljnoj publici. Kompanije koje pažljivo identifikuju svoje idealne kupce i usredsređuju svoje marketinške napore na te segmente, često postižu bolje rezultate. Na primer, kompanija Apple je dugo vremena ciljala na tehno-entuzijaste i kreativce, što joj je omogućilo izgradnju snažnog brenda i lojalne baze korisnika. Izgradnja prepoznatljivog brenda zahteva vreme i strpljenje. Klijenti neće odmah reagovati na marketinške poruke, ali upornost može dovesti do dugoročnog uspeha. Na primer, Coca-Cola je više od sto godina gradila svoj brend i postala svetski poznata kompanija zahvaljujući doslednoj marketinškoj strategiji.

U eri digitalnih medija, kvalitetan sadržaj je ključ uspešnih marketinških kampanja. Kompanije koje se usredsređuju na pružanje vrednog i relevantnog sadržaja svojoj publici obično privlače više pažnje. Na primer, HubSpot je postao lider u oblasti Inbound marketinga tako što je stvorio obimnu biblioteku korisnih i obrazovnih sadržaja. Njihov sajt možda može da vam bude dobar izvor sadržaja koji konzumirate duže od 30 sekundi, a da pritom nešto i naučite. Graditi dugoročne odnose sa klijentima zahteva strpljenje. Kompanije koje ulažu vreme i trud u stvaranje poverenja i lojalnosti obično imaju duži vek trajanja na tržištu. Na primer, Amazon je postao gigant u e-trgovini zahvaljujući usredsređenosti na korisničku podršku i zadovoljstvo klijenata.

Ovi primeri jasno pokazuju da fokusiranje na ciljnu publiku, strpljenje u izgradnji brenda, kvalitetan sadržaj i izgradnja odnosa sa klijentima igraju ključnu ulogu u uspešnim marketinškim kampanjama. U oblasti komunikacija i marketinga, te osobine su esencijalne za dugoročni uspeh i konkurentske prednosti na tržištu.

Ovo su bila možda neka opšta mesta, ali evo i nekoliko konkretnih primera marketinških kampanja koje ilustruju važnost fokusa i strpljenja.

Kompanija koja proizvodi Dove kozmetiku lansirala je kampanju Real Beauty, fokusirajući se na promociju stvarne lepote i samopouzdanja žena. Kampanja se sastojala od serije fotografija i video-materijala koji su prikazivali raznolikost ženske lepote. Ova dugoročna kampanja postala je prepoznatljiva i uspešna, jer je fokusirala svoju poruku na samopouzdanje i pozitivnu sliku o svakom telu, stvarajući time dugoročnu lojalnost svojih potrošača. Osim standardne reklame za televiziju tokom godina imali su i druge vidove sadržaja sa porukama iz ove kampanje.

Još jedan dobar primer, koji je svima poznat, je Nike i dugogodišnja kampanja Just do it. Ova kampanja temelji se na jednostavnom, fokusiranom sloganu i koristi priče o sportskim herojima da inspiriše ljude na akciju. Kampanja je prisutna decenijama i doprinosi izgradnji snažnog brenda koji se temelji na strpljenju i doslednosti. Kolin Kapernik verovatno neće više nikad zaigrati američki fudbal na profesionalnom nivou, ali će i posle 35 godina poslužiti kao inspiracija za nastavak ove kampanje i njene reklame koja je obišla svet.

Da ne budem dosadan da vrtim samo tri brenda ukrug, pominjem i slične kampanje. Odličan primer je brend koji je zahvaljujući konstantnoj podršci adrenalinskim sportovima postao poznat širom planete. Red Bull izveo je impresivan marketinški poduhvat kroz Stratos Space Jump kampanju. Feliks Baumgartner skočio je sa ivice svemira, postavivši i oborivši brojne svetske rekorde. Ova kampanja zahtevala je mnogo strpljenja i pripreme, ali je donela ogromnu medijsku pažnju i pojačala prepoznatljivost brenda Red Bull. Akcija se desila sredinom oktobra 2012. godine i bila je apsolutni televizijski hit koji je prenošen čak i kod nas. Deceniju nakon inicijalnog skoka, ovaj brend nas je podsetio koje je sve rekorde Baumgartner tada oborio. Naravno, to su iskoristili da naprave još malo sadržaja i da nastave da pričaju svoju priču, što rade uspešno već pola veka.

Pokazujući koliki je značaj discipline i strukture mogu opasno da zađem u domen raznih lajf koučeva. To mi nije ideja. Samo neka oni rade svoj posao najbolje što znaju. Što bi rekao Vito Korleone, naši biznisi se ne sudaraju, želim vam svu sreću u vašem poslu. Dakle, sa velikom sigurnošću možemo da kažemo da su disciplina i struktura ključni elementi za dostizanje efikasnosti u organizaciji, ali i maltene u svim oblastima života. Recimo doslednost u vežbanju i primeni plana ishrane ili, recimo, pri sređivanju svojih finansija, odnosno pravljenju plana štednje umesto trošenja na krpice. Ove osobine ili veštine pomažu ljudima da ostvare ciljeve, upravljaju vremenom i ostanu na pravom putu. Neke smo učili još u obdaništu, samo su se vremenom izgubile, jer smo stalno u gužvi, pa ne uspevamo da ih nekako ubacimo u svoj gust raspored. Dobar izgovor je pola posla.

Ako vas i posle svih ovih primera nisam ubedio u tezu s početka, dođe mi da zaćutim. Dobro, možda ne baš da zaćutim, ali bar da odmorim plajvaz do sledećeg broja BizLifea. Sad se pomalo osećam kao još jedan lik iz popularne kulture – petao Sofronije. Nadam se samo da neću morati da jurim crva i panj za neki od sledećih tekstova… 

 

Izvor: BIZLife Magazin

Foto: BIZLife Magazin

InfoPuls-podeljeno sa ⮕ IZVOR

#Poslovna #simfonija

POVEZANI ČLANCI

Najnovija ažuriranja